Wednesday, December 9, 2009

paling dekat.

Assalamualaikum..
Hi.. ;)

Paling dekat?? ape yg paling dekat tu?? hee ;p

Actually aku teringat salah satu pesan Imam Ghazali, yang paling dekat dengan umat manusia adalah MATI..

huhu.. gerun kan dengar perkataan tu? entahla.. sejak dua menjak ni.. terlalu banyak hal berkaitan mati... Sebelum semua kejadian ni, aku ada terbaca tentang tanda-tanda kematian.. huhu.. No wonder aku rasa amat takuut skali, mungkin amal ibadatku masih terlalu kurang utk aku berhadapan dengan mati..

0812'09..


aku dapat melihat dengan JELAS mayat yg matanya tidak tertutup.. Subhanallah.. Allahuakbar..
Bila ditanya pada emaknya, emaknya menjawab, "Arwah meninggal sebelum sempat melihat kakaknya yg tinggal di Perlis padahal kakaknya itulah yg sering disebut2 arwah sebelum meninggal.. mungkin sebab itulah matanya tidak boleh ditutup..".. huhu..

betapa lemahnya kita di sisi-Nya.. segala kejadian semua Allah sudah tentukan..Aku takut untuk melihat, tetapi mayat yg disebalik tirai dengan mata terbuka dapat dilihat dengan jelas semasa angin menerbangkan tirai itu.. Kenapa aku diberi peluang utk melihat ini semua?? huhu.. mungkin Allah ingin aku berfikir sejenak.. semua yg berlaku adalah atas kehendak-Nya..

0612'09..

Incident di KB Mall..
Teringat lagi beberapa dialog between Aku, Izza n Jaja sebelum kami ke Food Court.. Kami berkira-kira ingin makan di Pizza Hut di Ground Floor.. Msa tu, kami berada di tingkat 2.. then:

Aku: Agah la sek sek kito, nk makey kat pizza, kfc, mcD.. padahal food Court ado.. (Berlagak btol geng2 kita ni, nak makan pizza, kfc, mcD.. Padahal Foodcourt ada..)
Jaja n Izza: Kami x kesah.. lagipun poket tengah kering neh..

So, kami menaiki juga eskulator di mana kejadian ngeri itu berlaku utk naik ke tingkat atas menuju ke food court..
Xsmpai beberapa minit selepas itu, kejadian ngeri itu pun berlaku dan syukurnya masa itu kami sudah slamat smpai di foodcourt..

Hari ini, aku terfikir.. kalaulah kami bertiga decide utk ke pizza hut di ground floor.. semestinya kami masih berlegar2 di eskulator itu.. dan kemungkinan besar kami pun turut terlibat dengan kemalangan itu..

Subhaanallah.. Allahuakbar.. Alhamdulillah!!!

0112'09..

Berita sedih yang aku dengar.. tentang kematian wife kepada guru BI aku, yg juga bapa saudara Izza.. Aku agak terkejut kerana setahu aku, Sir Hashim yg sakit, bukan wife dia.. Innalillahi wainnaa ilaihi rooji'uun..

Aku ceritakan pada umi.. Umi memberitahu kawannya yg juga jiran Sir Hashim.. Kawan umi agak terkejut, katanya baru aje pagi tu dia bersembang-sembang dengan arwah yg sangat-sangat sihat walafiat keadaannya.. dan pagi itu juga arwah dijemput Ilahi.. Allahuakbar... betullah... jika Allah inginkan ianya berlaku, dalam sekelip mata sahaja ianya berlaku..

*******
Huhu... Aku takut.. takut yang amat!! ntah kenapa, aku rasa mcm ni.. selain fobia pada shopping complex yg masih belum hilang... ada perasaan lain yg buat aku rasa ntahla.. susah nk describe.. smoga kejadian-kejadian ini membuat aku lebih sedar akan kuasa-Nya..

Melihat pada wajah-wajah kesayanganku di rumah ini.. Aku harap aku sempat membalas segala jasa dan pengorbanan mereka padaku... Semoga Allah panjangkan umur umi dan abah.... Berilah kesempatan padaku untuk menebus segala pengorbanan mereka..

3 comments:

  1. betul.terasa juga. macam x putus2 peristiwa begini kan. ari tu balik dari usm, ada eksiden plak depan usm.huhu..betul2 depan mata kami jugak.nasib baik tak teruk. huhu.. seriau~

    ReplyDelete
  2. 6/12/09

    Wah!
    x sangka nani ada kat tmpat kejadian tu..mst ad terasa fobia jgk kn..

    Bila teringatkn kejadian tu, tersedar yg kematian tu blh blaku di mana2 n bila2 je kn?
    Dlm shopping cmplex pn jd xcident n menyebabkn kematian. In fact, duk dlm rumah pn,kalaw dh dijanjikn ajalnya masa tu, xde sp blh menolak kn.

    Moral of d story, dlm apa keadaan, ke mana arah kaki bejalan, kn pastikn niat kita adalah baik.Moga2 jika ditakdirkn mati, mati kita dlm iman.insyaAllah

    p/s: nani da dpt posting?dpt mn?^^

    ReplyDelete

What do U think?