Thursday, December 3, 2009

Nukilan 1.50 pagi.

Assalamualaikum..
Hi.. ;))

Skarang ni jam menunjukkan pukul 1.50 pagi.. Sememangnya jarang aku bangun online waktu-waktu begini.. ntah nape hari ni, tidurku terganggu tadi... ntah la macam mana ntah aku leh tersedar dari tidur then dah xleh tido balik...

Em.. ntahla.. bila time2 mcm ni... terasa laju je tangan menaip... hee.. memang waktu-waktu mcm ni terasa syahdu kot.... Waktu yg sunyi, dan memang amat sesuai utk bangun beramal ibadat... Waktu-waktu camni, mungkin diri akan terasa amat dekat dengan Allah, sbb seolah-olah kita berkhalwat dengan-Nya.. Aku yakin, sume pernah melalui pengalaman ini, di mana air mata mencurah-curah menginsafi betapa lemahnya diri ini di sisi-Nya.. betapa hinanya kita sebagai hamba-Nya yang tidak serik-serik melakukan dan mengulangi dosa-dosa....

Herm... xpelah... Yang penting, kehidupan kita sentiasa berada di landasan yang betul... Untuk waktu ni, aku xtau lah apa yg aku rasa... Dalam masa yg sama aku merasakan amat cukup dengan segala nikmat yang Allah kurniakan kepadaku... Walaupun aku sering juga mengeluh itu dan ini, namun sekali sekala jauh di sudut hati aku ada juga sekelumit rasa syukur yang amat...

Alhamdulillah.. mungkin itu juga hadir dari secebis imanku yang aku akui amatlah tipis dan tidak seberapa ini.... Namun, aku tetap mengharapkan dan berdoa agar diri ini dan juga insan-insan yang amat amat aku sayangi sentiasa berada di bawah naungan-Nya yang Esa... Aku mengharapkan agar aku dan insan-insan yang memberi warna dalam hidupku sentiasa berada dalam lindungan-Nya.... Aminn..

Kadang-kadang... ada indah di sebalik sengsara.. ada bahagia di sebalik duka.... itulah hakikat hidup ini... Allah telah mengatur segala-galanya, memang adalah yang terbaik utk hamba-Nya..

Em.. tadi, aku meninjau juga status-status sahabat-sahabatku di Buku Muka (facebook).. Herm.. aku seronok melihat setiap cetusan hati dan fikiran mereka.. ternyata setiap insan mempunyai agenda tersendiri dalam hidup mereka.... dalam sehari, semua mempunyai pemikiran yang berbeza-beza.... sebab itulah manusia ini unik!! ;) dan kadang-kadang amat menarik! namun, disebabkan adanya ukhuwah yang terjalin, setiap yang lain mampu memberikan pendapat yang berbeza-beza dan bernas.. mungkin kadang-kadang agak sukar diterima akal tetapi sudah cukup utk mengurangkan sedikit keresahan dan memberi cetusan idea kepada mereka utk berfikir dan meneruskan agenda mereka...

Herm.. hidup ini memang sementara... Bila-bila masa sahaja kita boleh dijemput Ilahi... Apa yang aku doakan... semoga setiap patah bicara dan tingkah laku ini mendapat redha dari-Nya.... Semua anggota ini adalah pinjaman dari-Nya... Semoga segala pinjaman-pinjaman ini dapat dimanfaatkan sebaik-baiknya... insya Allah..

Tiba-tiba aku teringat kata-kata Ustaz aku masa zaman sekolah dahulu:
Beramal dan berusaha biarlah seperti kita akan hidup di dunia ini beribu-ribu tahun lagi;
dan Beribadat biarlah seperti kita akan dijemput ilahi sesaat sahaja lagi...
Insya Allah.. ;)

K lah.. terasa panjang pulak post kali ni.. hee... ;p aku tulis post ni utk peringatan diri aku sendiri juga ye... xde niat apa-apa pun... just utk perkongsian rasa di sini... ;)

No comments:

Post a Comment

What do U think?