Sunday, December 27, 2009

Too Fast.

Too fast???
huhu.. sorry memilih bahasa kedua sbgai tajuk utk post kali ini...

sebenarnya...
terlalu banyak yg ingin diluahkan.. terlalu bnyk ingin dikongsikan.. Tentang pengalaman hidup.. kisah2 hidup suka dan duka...

Aku juga hanyalah insan biasa.. terhasilnya coretan dan nukilan ini juga adalah dari segala apa yg dilalui dan dialami oleh diriku sendiri.... Sungguh.. terlalu banyak yg aku lalui... antara keperitan, kesusahan dan juga kesenangan dan kebahagiaan.. semua itu telah bercampur menjadi sebati dalam perjalanan hidup aku yg serba kurang ini...

Aku bukanlah dari keluarga yang amat senang.. ataupun dari keluarga yg amat susah.. Apa yg aku tahu... Aku lebih suka hidup secara sederhana... mungkin nampak secara luarannya, aku hidup dengan bahagia dan sempurna... tetapi hakikatnya tidak... kehidupan aku dan keluargaku juga ada pasang dan surutnya... tak usahlah aku membuka semua cerita di sini.. Aku sedar, susah utk kita mengajak orang lain utk sama-sama faham akan situasiku... Sebab itulah aku lebih suka berahsia tentang segala-galanya.... mungkin hanya seorang dua teman yg rapat sahaja mengetahui... selebihnya.. biarlah aku pendamkan.. aku cuba menghadapinya satu persatu...

Kadang kadang... manusia tersalah tafsir akan tindakan kita... tapi apalah daya kita ingin memuaskan hati semua pihak.. terus terang aku katakan, aku amat tidak gemar orang yg suka merasakan dirinya sempurna... usahlah ditanya kenapa kerana aku pernah bertemu dengan orang sebegini.. terlalu merasakan diri sempurna dan terlalu mengharapkan pandangan yg sempurna dari orang lain... biralah..... mungkin dia memang sempurna.. tapi, ingatlah, tiada yg lebih sempurna melainkan Allah...

kenapa terlintas di fikiran aku utk menulis post sebegini? Entahla.. sejak dapat tawaran kerja, aku mula nampak sinar dalam hidupku.... Alhamdulillah.... Aku rasa diri aku terlalu kerdil di sisi-Nya... DIA tahu segala keperitan yg aku lalui... DIA dengar segala apa yg aku doakan... Ya Allah.. sempurnanya sifatmu.. Aku hanyalah insan yg sentiasa tidak puas dengan nikmat-Mu..

Too fast... sememangnya masa terlalu cepat berlalu... sememangnya, kita kurang kesedaran tentang cepatnya masa berlalu sehinggalah kita rasakan masa seolah-olah terlalu jauh meninggalkan kita... Janganlah kita mengejar masa, kelak kita sendiri akan tersungkur.. jangan juga kita membiarkan masa, kerana kita yg akan rugi.. Tetapi, berjalanlah seiring dengan masa.. kerana itulah yg terbaik buat kita.. masa itu usia... masa itu segala-galanynya.. masa juga perngorbanan.. dan masa juga adalah segala titik permulaan dan pengakhiran...

Aku akhiri post kali ini dengan sedikit kata-kata yang agak memberi inspirasi padaku..

"Berjalanlah dengan penuh harapan walau hidup ini tidak selalu bahagia..
Sedekahkanlah satu senyum walau hatimu xlagi mampu bertahan..
belajarlah memaafkan walaupun dirimu terluka..
Berhentilah memberi alasan walau ingin menyatakan kebenaran..
Hiduplah dengan iman walau hari dipenuhi dugaan..
Berpeganglah pada ALLAH walaupun Dia tidak kelihatan."

1 comment:

  1. salam nani!..lame xbertukar khabar..gud luck kat tmpt baru n heppi ew year!

    ReplyDelete

What do U think?