Monday, November 23, 2009

X Paham.

Kadang-kadang... aku xpaham dengan sikap manusia ni...
Nape ye... mudah sangat menilai sesuatu tanpa melihat dengan mata hati..??

Entahlah.. aku tau, aku bukanlah seorang yg terlalu baik dan yg lebih tepatnye aku sedar aku pn memang agak jahil... aku cuma beramal dengan ilmu yg aku tuntut slama ini dan dalam masa yg sama aku masih lagi belajar utk megatasi kejahilan aku ini...

Nape manusia suka sibuk pasal manusia..????? nape manusia suka mencari kelemahan dan kesalahan manusia??? ntah nape utk kali ini, aku rasa down sangat dgn sikap2 manusia sebegini.... Aku juga insan biasa yg inginkan kebahagian dlm hidup aku dunia dan akhirat.... Aku tidak gentar utk berusaha mencari kebahagiaan kerana aku tahu sinar bahagia itu milik aku.... Kenapa manusia-manusia ini tidak senang melihat kebahagiaanku..??

Em.. mungkin Allah ingin menguji kesabaranku lg ketika ni.... Ya Allah, hanya Engkau yg tahu isi hatiku.... Aku yakin semua kebaikan dan kebahagiaan adalah darimu.....

Kadang-kadang, aku kagum dan terkedu dengan nikmat-Mu.. aku bersyukur kerana di saat aku merasa kosong, Engkau memberi petunjuk kepadaku... Aku tahu itu sinar dari-Mu.... Aku yakin Engkau mendengar doa-doaku..... kerana itu aku tidak pernah jemu utk berdoa... Aku tahu nikmat-Mu tidak setanding dan tidak layak jika dibandingkan dengan kejahilanku.... Aku tahu Engkau ingin menunjukkan hikmah yg tersembunyi di sebalik dugaan yg Engkau berikan padaku...

Dan kamu manusia-manusia yg agak "busuk hati" (maaf agak kasar bahasaku kali ini)... Kalian tidak tahu apa2 tentang hidupku..! kalian tidak kenal dengan hatiku..! kalian tidak pernah ada walau sesaat pun dalam situasiku...! Kalian cuma tahu menyatakan "kebenaran" kalian tanpa tahu apa2 tentang kebenaranku..! cuma satu yang aku harapkan..... jauhkan diri kalian dariku... tolong jgn pertikaikan setiap langkah hidupku kerana aku lebih tahu hala tuju hidupku..... dan aku yakin insan-insan di sekelilingku memahami setiap keputusanku... Aku sudah cukup bahagia dengan kehadiran mereka.. aku tidak perlukan kalian yg tidak beri apa2 manfaat pn dalam lgkah hidupku....

Apa yg aku harapkan... muhasabah diri kalian dahulu.... jangan jadi seperti menepuk air terpercik ke muka sendiri.. Buat masa ini, hati ini terlalu muak utk berhadapan dengan kalian.. aku bukan membenci.... percayalah.. aku cuma ingin teruskan perjalanan ini tanpa gangguan... aku sudah penat.........!

4 comments:

  1. Ini ade Exercise susah dri sorg student kpd bakal guru : 'BERSABAR DENGAN CHERIA..' (gune sbyk mane mse yg ckup utk buat exrcise ni,dh dpt jwpan bru tunjuk pd sy)

    ReplyDelete
  2. Amuza chan: thanks sbb bagi exercise mudah tp agak bermakna gak buat cikgu.. hehehe.. k2 nanti ckgu praktikkan.. tp ckgu da rasa okey sket hari ni.. cuma smlm down sgt.. huhu

    ReplyDelete
  3. Petua: Asalkan cikgu tdak mudah melatah dengan sbegini pnya masalah InsyaALLAH cara mnanganinya akn jd mudah..
    Cikgu kate byk dugaan sbgai guru,jd upgrade diri demi itu..Jgn byk tganggu dgn mslh sbgitu..Bersemangat terus kawanku..!!Heeeeeee

    ReplyDelete

What do U think?